2015. április 3., péntek

A torta

Hát hol is kezdjem...eljött a várva várt nap amikor is olyat tettem amit még ezelőtt soha, neki álltam életem első igazi tortájához. Vagyis dúsabb piskóta alap, fondant, színek, csipet mérgelődés és a végén nagy izgalom és öröm. De nem volt ez ilyen egyszerű...
Neki álltam pár nappal ezelőtt a fondantnak ami kifogástalanra sikeredett, viszont miután átgyúrtam és beszíneztem már nem volt annyira egyszerű vele dolgozni, az az észrevételem, hogy a fehér teljesen jó, selymes állagú maradt a sárgának már picit rosszabb kinézete volt ugyan is hiába tettem hozzá sok vajat újragyúrásnál még mindig töredezett (ez meglátszik a  képen is). A pirosból olyan keveset csináltam, hogy ott nem tűnt fel változás, a fekete viszont botrány, teljesen szétmorzsolódott olyan volt mintha egy száraz kenyeret csipegetnék a madaraknak, tehát végeredmény: utána járok még a jó színezett fondant receptnek.

A következő lépés a tészta alap volt, már korábban említettem egy újságot ott találtam a következő receptet:
  • 16 dkg cukor
  • 16 dkg liszt
  • 5 tojás
  • kis vaj a kikenéshez
Van egy receptkönyvem ahol le van írva , hogy például a 16 dkg cukor az mennyi evőkanálnak felel meg. Pontosabban a könyvben 2 dkg cukor/liszt 1 evőkanálnak felel meg. Így már könnyen ki tudtam számolni mérleg nélkül is, hogy mennyi lisztre és cukorra van szükségem.
A tojásokat egészben felhabosítom a cukorral, mielőtt elkezdenénk a tojásokat felhabosítani egyenként törjük fel és tegyük a tálba, ez azért jó mert ha az egyik romlott akkor nem keveredik a többivel és így ki tudjuk szűrni. ( kb 5 percig keverem a habverővel) Miután elértük a kívánt állagot beleszitálhatjuk a lisztet. Én kétszer szitáltam át, a recept háromszor írta elő de szerintem a kettő is elég. 
Mutatok pár képet az elkészítésről. 
 
               

                                           


Miután hozzáadtuk a lisztet a felvert tojásokhoz, beleönthetjük a vajjal kikent és belisztezett formába ( én egy csatos 22 cm- es formát használtam ). 180 °C- on előmelegített sütőbe dugjuk és ott haggyuk 30 percig. A recept szerint 40 perc szükséges de nekem bőven elég volt a 30 perc. Várjuk meg amíg kihűl és 3 részbe tudjuk felvágni.










Sajnos nekem picit felpúposodott a tésztám valószínűleg azért mert túl sokáig volt bent, de én levágtam a púpját így egypupuból nullpupu lett.
Igaz, hogy még nem készítettem ilyen típusú piskótát de nekem eléggé tetszett:)

Több féle krém is létezik és én a mogyorókrémes mascarponét választottam, a fondant alá pedig egyszerű vajkrémet készítettem.
Mogyorókrémes mascarpone krém:
  • mascarpone
  • mogyoróvaj
  • porcukor
  • tejszín
A mascarponet, porcukrot és a tejszínt felverjük habbá, a mogyoróvajat fellazítjuk egy kis tejszínnel és hozzá tesszük a habhoz. Kész is...ISTENI

Vajkrém:
  • vaj
  • porcukor
A puha vajat és a porcukor habossá verem. Akkor jó ha már kenhető állagú. Én tettem hozzá egy kis vanília kivonatot is.

Miután elkészültek a krémek betettem a hűtőbe, hogy kicsit megdermedjen. Mikor a piskóta kihűlt szintenként bekentem a krémmel. Miután megvoltak a rétegek a külsejét is bekenem jó alaposan a vajkrémmel (ez azért kell mert erre tapad rá a fondant). Bevallom tortaforgató nélkül nagyon nehéz volt, meg hát rutinom sincs. De valahol el kell kezdeni:)

A végére már csak a díszítés maradt. Miután hagytam állni a tortát kinyújtottam a fondantokat és elkezdtem az M&M's figurát.
Sajnos megrepedt a fondant de szerintem első tortának megteszi, cuki kis m&m's baby torta:))))



Sok sikert ha kipróbáljátok.
Ti készítettetek már tortákat? Mik a tapasztalatok?
xoxo

2 megjegyzés:

  1. Szia Aninó! Nagyon aranyos és guszta lett a tortát.Ügyes vagy! Apróság: A teteje azért púposodott fel, mert egy kicsit magas hőmérsékleten kezdted sütni. Ilyenkor hirtelen megkérgesedik a teteje, viszont, a belsejében(természetesen) "dolgozik" nő a térfogata a tojásnak, ezért egy idő után kipukkasztja a tetejét és egy ponton emelkedik meg -mint egy hegycsúcs, vagy vulkán- a torta. Ilyen esetben sajnos a belső, szivacsos szerkezete sem alakul ki olyan szépen.
    Ezt két módszerrel tudod elkerülni:
    1. Kicsit alacsonyabb hőmérsékleten kezdd sütni. Igaz, hogy kicsit tovább tart a sütés, de egye kánya, ha ezzel szemben magasabb, szebb lesz a torta.
    2. Ha van a sütőajtón olyan szelep, hogy ki tudja engedni a gőzt, akkor az első időszakban ki kellene nyitni kicsit. Ha nincs, akkor egy vékony pálcát lehet az ajtóhoz tenni, hogy a résen jöjjön ki. Csak egy pár miniméteres rés kellene.
    További sikeres sütést kívánok!

    VálaszTörlés
  2. Szia Peti!
    Igen sajnos a suliban is csak most tanultam erről, de köszönöm a tippet. Legközelebb már nem lesz puklis:))))

    VálaszTörlés